Hajimeli's Blog


Menawan Tiga Puncak ( Santubung, Mulu Dan Kinabalu )
29/04/2013, 9:08 am
Filed under: Uncategorized | Tags:

Kelengkapan mendakiAktiviti menawan tiga puncak dirancang pada tahun lalu 2012, sebelum Kayuhan Merentas Asia Tenggara. Memikirkan tiadanya aktiviti kayuhan jarak jauh yang dirancang pada awal tahun 2013. Bagi mengisi masa lapang yang begitu panjang sehingga bulan Ramadhan, idea ini di ketengahkan untuk mengelakkan berada lama di rumah dan untuk mengelakan timbulnya rasa bosan. Daripada segi kesihatan juga tidak baik kerana bila berada di rumah berat badan akan meningkat dengan cepat. Alhamdulillah selera makan masih bagus. Doktor kata makan apa sahaja kecuali jangan lebih gula atau garam. Banyakan minum air.

Bersedia untuk ke KuchingSebulan selepas tamat Kayuhan Merentas Asia Tenggara, perancangan dibuat untuk menawan tiga puncak ini. Tanya kawan-kawan. Di samping itu layari internet untuk dapatkan maklumat yang lebih terperinci dan jitu. Minta anak yang kedua Zailani Arif tempahkan tiket kapal terbang. Tidak boleh lakukan sendiri kerana buta dengan media moden dan tidak ada akaun. Semua mesti dilakukan melalui internet. Ketiga-tiga puncak ini berada di Malaysia Timur. Dua di Sarawak iaitu Santubung dan Mulu manakala puncak Kinabalu berada di Sabah. Oleh yang demikian minta Zailani Arif tempah tiket dari KLIA ke Kuching kerana akan dimulai dengan puncak Santubung. Balik nanti dari Kota Kinabalu ( KK ). Menggunakan penerbangan MAS. Masa yang diambil untuk aktiviti ini ialah 19 hari, mulai dari 8 Mac hingga 26 Mac 2013.

Tapak tempat berkhemahPada hari Jumaat 8 Mac 2013,  sebelum Subuh telah meninggalkan rumah. Seawal jam 5.00 pagi dengan menaiki teksi, tambangnya ialah RM100.00. Bila ditanya, pemandu teksi yang tinggal setaman mengatakan, ia adalah tambang di awal pagi. Penerbangan ke Kuching ialah pada jam 8.25 pagi. Terlewat sedikit kerana trafik udara sibuk sedikit kata mereka. Keadaan cuaca sepanjang penerbangan adalah baik dan sampai di Lapangan terbang Kuching pada jam 10.30 pagi. Dapatkan teksi ke Kuching dengan tambang RM26.00. Bercadang untuk berehat dan bermalam di bandaraya itu. Semasa di dalam teksi ubah fikiran, apa salahnya terus ke Santubung? Pemandu teksi setuju untuk menghantar hingga ke Santubung dan tambah RM50.00 untuk perjalanan sejauh 35 kilometer. Minta ia hantar sampai ke tepi laut dan bercadang untuk berkhemah. Khemah dibawa bersama. Tapak tempat berkhemah kena sewa. RM15.00 satu malam. Bercadang untuk berkhemah selama tiga hari semasa di sini sebelum ke Miri. Esok akan mendaki Gunung Santubung.

Jarak puncak SantubungGunung Santubung mempunyai ketinggian 810 meter dari paras laut. Untuk sampai ke puncaknya terpaksa berjalan sejauh 3.06kilometer. Selepas solat Subuh bersiap untuk memulakan pendakian. Dari tempat berkhemah hingga ke kaki gunung, kena berjalan sejauh dua kilometer. Seorang diri. Kaki gunung telah di ketahui telah bertanya penduduk di situ. Ada dua tempat untuk memulakan pendakian satu dari sebuah cafee dan satu lagi di Bukit Puteri. Tetapi yang terakhir ini lebih jauh dari tempat berkhemah. Katanya lebih mudah terus ke puncak. Walau bagaimanapun memilih dari sebuah cafee. Daftar nama disebuah buku. Pegawainya belum datang lagi. Masih awal agaknya. Jam 7.00 pagi. Hari sudah cerah. Tidak ada suasana mendaki. Tidak berorang. Cafee pun masih belum dibuka. Hairan juga gunung yang terkenal tidak ada pendaki. Hari Sabtu pula. Cuti.

Merah ke puncak, biru jungle trekkingTidak mahu menunggu, cari laluan untuk memulakan pendakian. Nanti lewat turun daripada puncak gunung. Berdasarkan ketinggiannya boleh balik hari. Pendakian dimulakan pada jam 7.05 pagi. Pada mulanya datar dan bermula dari checkpoint 5 hingga chekpoint 15 semuanya mencanak. Pendaki dikehendaki memberi perhatian kepada tanda-tanda yang dibuat dengan dua warna. Satu biru dan satu merah supaya tidak tersasar. Warna biru untuk ‘ jungle trekking’ dan warna merah untuk ke puncak Santubung. Warna ini dicat di pokok-pokok terpilih di sepanjang laluan. Mata hendaklah cekap memerhati kerana ada juga warna yang sudah kelabu. Pernah juga  tersasar tetapi balik ke asal dan perhati dengan teliti. Ada juga tanda jarak dari satu tempat ke suatu tempat. Pada mulanya ingatkan menyatakan Tanda jarakketinggian. Hairan baru setengah jam sudah hendak sampai di puncak. Misalnya 500meter. Tinggal 300meter lagi. Rupanya bila sampai di peringkat 1000 meter ia menandakan jarak untuk sampai ke puncak. Bila sampai di persimpangan ke puncak dan ke Bukit Puteri rasa hendak loya. Baru teringat belum sarapan pagi. Tidak sarapan kedai makan belum buka. Ada bawa bekalan biskut, air kosong, air kacang soya, gula-gula, asam boi dan kacang. Berhenti sebentar untuk mengisi perut. Bila telah rasa yakin teruskan pendakian. Masih belum jumpa orang lagi.

Di chekpoint 10, terdengar suara wanita, seolah-olah menjerit. Mereka telah pergi dahulu agaknya. Tidak ada suara lelaki. Tidak ambil peduli hal itu. Teruskan pendakian. Tidak lama kemudian terdengar lagi suara mereka dengan lantangnya. Bising di dalam hutan itu.  Orang belum kelihatan lagi. Tidak juga kedengaran suara lelaki. Takkan semuanya wanita. Perasaan karut mula timbul. Pertama kerana solo, kedua memang belum jumpa orang lagi sehingga ke peringkat ini dan ketiga berada di hutan belantara. Berdasarkan pengalaman dan penceritaan hal ini sememangnya boleh berlaku. Tanamkan tekad hanya takutkan Allah. Pendakian diteruskan.

Tangga taliBatu batanAkarLaluan untuk sampai ke puncak Santubung memeritkan juga. Berbatu-batan dan akar kayu. Sukar hendak jumpa laluan yang bertanah. Dan yang lebih memeritkan terpaksa memanjat menggunakan tangga tali dikecuraman 90 darjah. Ada yang setinggi bangunan dua tingkat. Ada lebih 10 tangga yang perlu digunakan. Di sini keazaman, kekuatan mental, keberanian, kekuatan fizikal terutama kaki dan tangan perlu ada. Kalau tidak jangan hendak cuba-cuba. Risikonya tinggi. Apatah lagi jikalau solo.

Kepada yang meminati keindahan alam, pemandangan yang disediakan memang mengasyikkan. Bergantung kepada seseorang menilainya. Selain daripada kehijauan hutan dan kejernihan air terdapat juga air terjun.                                                    Sesuai untuk bermandi-manda di samping menghilangkan lelah kepada Salah satu pemandanganAir terjun berkembaryang menggemarinya. Air terjun berkembar. Di checkpoint 12 ada sedikit kekeliruan. Tanda panah ke puncak menunjukkan hala ke sebelah kanan. Terdapat wakaf di situ. Tiga kali pusing wakaf itu tidak ada tanda-tanda laluan ke puncak. Semuanya jalan mati. Tiba-tiba terdengar lagi suara wanita tadi. Mereka buat bising. Beri respond, bukan apa, cuma hendak tahu hala yang sebenar yang patut dilalui. Tidak ada jawapan daripada mereka. Selepas itu tawakal kerana ada lorong di sebelah kiri. Ikut lorong itu, menurun dan ada tali. Mudah-mudahan ini adalah laluanTanda yang mengelirukan yang betul. Selepas itu mendaki sehingga ke puncak. Ingatkan orang pertama sampai, terdengar lagi suara mereka. Mereka adalah yang pertama sampai. Semuanya wanita. Dari Semenanjung. Empat orang, seorang daripadanya tinggal di Semenyih. Katanya ia pernah melihat semasa mendaki di Gunung Angsi dan Gunung Nuang. Mereka mendaki mengikut pintu Bukit Putri. Bercadang turun mengikut pintu cafee itu. Mereka bayar RM8.00 seorang.

Di puncak SantubungSetelah berada setengah jam di puncak barulah kumpulan-kumpulan lain sampai. Pada jam 11.30 perjalanan turun bermula, ikut mereka turun. Cepat dan berhati-hati. Mereka berhenti di persimpangan Bukit Putri. Sampai di cafee itu semula pada jam 1.20 tengah hari. Ingatkan melalui pintu ini tidak dikenakan bayaran. Sangkaan meleset, kena juga. RM8.00. Tidak ada masalah kerana kepuasaan yang diberikan.

Rancangan untuk tidur di khemah selama tiga malam tidak jadi kerana Joe menjemput untuk bermalam di rumah iparnya di Gita Jaya, Kuching. Makan tengah hari ia yang masak. Sedap juga. Buat pertama kali makan ikan bawal emas. Walaupun pernah melihat ikan ini di Semenanjung tetapi tidak membelinya. Lemak dagingnya. Buat pertama kali juga makan terung masam. Terung ini sebesar terung bulat, bila masak berwarna kuning. Mahal harganya. Mengenali Joe semasa Kayuhan Jelajah Sarawak dan Sabah dahulu. Ia bersama abangnya Dr. Ismail banyak membantu semasa di Sarikei. Seorang lagi ialah Nazaruddin yang memperkenalkan kepada mereka berdua. Nazaruddin juga membantu menunjukkan jalan ke Sibu melalui Bintangor. Dua malam di masjid Sarikei.

Di jeti KuchingMereka mencadangkan ke Miri melalui Sarekei dengan menaiki bot. Tiga jam pelayaran. Hampir separuh perjalanan. Jarak antara Kuching dan Miri ialah 795 kilometer. Amat meletihkan. Lebih kurang 17 jam dengan bas. Cadangan yang baik. Ada juga pengalaman menaiki bot di Sarawak. Bila di Sarekei nanti boleh fikirkan sama ada hendak berehat atau teruskan perjalanan dengan bas. Ipar Joe, saudara Julaihi bekerja berhampiran jeti di Kuching, boleh ikut dia bila sampai masanya kelak. Sebelah malam pergi ke majlis ilmu. Ceramah berkaitan dengan hadis yang membuktikan Nabi Muhammad juga bergurau. Bergoro dalam bahasa Melayu Sarawak ( minta maaf jika ejaan salah ). Pada mulanya sukar juga hendak faham tetapi sedikit demi sedikit dapat mengikuti dan memahaminya. Sebagai manusia biasa sifat ini mesti ada termasuklah Nabi sendiri.

Laksa SarawakKeesokannya, Isnin, 11 Mac, meninggalkan Taman Gita Jaya ke Jeti Kuching dengan menompang kereta saudara Julaihi. Setelah menghantar anak lelakinya ke sekolah dan disebabkan ada banyak masa, ia belanja makan laksa Sarawak di sebuah warung yang letaknya dalam perjalan ke jeti. Bot akan memulakan pelayaran pada jam 8.30 pagi. Menyusur Sungai Sarawak ke Laut China Selatan. Tenang pada mulanya kemudiannya beralun. Cuaca panas. Keseluruhan pelayaran adalah selesa dan menarik. Ada tayangan video cerita ” Fight of Fury ” Bruce Lee. Pada jam 12.00 tengah hari sampai di Sarekei dan terus ke klinik Dr. Ismail.

Dr. Ismail belikan tiket ke Miri. Makan tengah hari di rumahnya. Jumpa Nazaruddin di masjid Sarekei. Ada ramai jemaah yang masih ingat lagi mengenai kayuhan dahulu. Berehat di sini. Malam nanti akan berangkat ke Miri, jam 10.00 malam. Selepas Asar pergi ke sebuah ladang kelapa sawit di luar bandar Sarekei. Dr. Ismail bersama kawan-kawannya ada memelihara Kambing milik Dr. Ismail dan kawan-kawankambing di situ. Banyak juga. Lebih kurang 40 ekor. Ada seekor jantan sangat besar. Raja kambing di situ. Jinak sekali. Lebih kurang sejam di situ berangkat pulang ke Sarekei. Dalam perjalanan Dr. Ismail dapat panggilan mengatakan salah seorang keluarganya di Niah telah meninggal dunia.

Jadual perjalanan ke Miri di susun semula. Kalau pada mulanya menaiki bas kali ini dengan kereta, mereka sekeluarga akan ke Niah pada malam itu juga. Niah terletak dalam perjalanan ke Miri. Dari Niah akan naik bas ke Miri, lebih kurang 70 kilometer. Hasrat untuk berjumpa dengan Nazaruddin dan berbual dengannya pada malam itu tidak ke sampaian. Insyaallah jika umur panjang akan ada peluang itu. Jam 9.00 malam meninggalkan Sarekei dan sampai di Niah pada jam 5.00 pagi hari Selasa, 12 Mac. Selepas menziarah jenazah yang merupakan abang kepada isteri Dr. Ismail berehat sekejap di rumah ibunya. Pengkebumian akan dilakukan pada jam 10.00 pagi. Selepas makan tengah hari dengan menumpang  salah seorang keluarga mereka  yang hendak ke Miri, meninggalkan Niah pada jam 2.00 petang. Terus ke pusat penerangan di Miri dan dapatkan maklumat yang berkaitan dengan Mulu.

Surau Kampung Lereng BukitSetelah berfikir berdasarkan maklumat itu rancangan untuk menakluki puncak Mulu ditangguhkan kerana belanjawan yang sangat tinggi. Ada dua cara untuk ke Mulu, iaitu dengan kapal terbang dan menaiki bot. Tambang kapal terbang ialah RM300.00 pergi balik. Kalau menaiki bot, ia mungkin boleh lebih mahal, kata pegawai penerangan itu. Untuk ke puncak Mulu pakej empat  hari dan tiga malam ialah RM385.00 seorang tanpa porter. Minima ialah tiga orang. Ini bermakna kena bayar RM1,155.00 untuk pakej ini. Kalau tidak ada syarat minima itu mungkin akan teruskan juga. Perbezaannya amat tinggi. Setelah penerangan itu dan berfikir terus ke masjid bandar Miri dengan teksi, RM10.00, untuk bermalam dan berfikir langkah seterusnya. Bercadang juga untuk bermalam di masjid ini untuk beberapa hari.

Di masjid ini berjumpa dengan seorang jemaah bernama Jaafar, ia cadangkan sebuah surau yang lebih baik yang mesra musafir dan ada jemaah tabligh, selesa, letaknya surau ini ialah di Kampung Lereng Bukit. Bersetuju dan Jaafar membawanya ke sana dengan menaiki lori yang dipandunya. Jaafar memperkenalkan kepada beberapa orang jemaah yang ada di situ. Akan berada lama di sini untuk disesuaikan dengan jadual semasa hendak menakloki puncak Kinabalu kelak. Kalau tinggal sehari dua di sini akan berada lama di Sabah. Keadaan belum tentu lagi. Sedangkan pada dasarnya di sini berada dalam keadaan yang selesa.

Hari Rabu, 13 Mac, semasa makan di sebuah restoran mamak, terbaca dalam Harian Metro tajuk berita ” REBAH DI PUNCAK SANTUBUNG “. Ambil gambar laporan berita ini supaya dapat dimuatkan nanti di dalam blog.

Rebah Di Puncak Santubung

Lima hari tinggal di surau ini. Ada banyak juga aktiviti yang dilakukan, seperti bersiar-siar di kawasan sekitar, berjumpa dengan bekas Guru Besar, Sekolah Rendah Agama Miri yang dikenali semasa berbasikal dahulu. Mengikut seorang jemaah yang bernama Alai ke masjid Annaim kerana ada perhimpunan jemaah tabligh dan aktiviti-aktiviti ibadah yang lain.

Hari Isnin, 18 Mac, merupakan hari yang dipilih untuk meneruskan perjalanan, destinasi hari ini ialah Kota Kinabalu. Alai telah berjanji untuk menghantarnya ke stesyen bas di Pujut, Miri. Jemaah surau telah diberitahu. Bas akan bertolak pada jam 8.30 pagi. Di Sabah nanti merancang akan mendaki Gunung Kinabalu. Diharapkan tidak ada masalah. Alai sampai di surau pada jam 8.00 pagi. Terus ke stesyen bas dan beli tiket. Harganya RM90.00. Tidak ramai penumpang, belum cuti sekolah. Selesa. Proses imegresen yang banyak menyebabkan perjalanan lambat sedikit. Ada 10 proses imegresen untuk satu perjalanan Sungai yang memisahkan Malaysia dengan Bruneiyang pendek, dari Miri ke sempadan Sabah. Di samping itu ada dua sekatan jalan raya, masalah pencerobuhan Sultan Sulu Jamalul Kiram. Mereka yang bertanggungjawab mestilah memikirkan cara yang sesuai untuk menyelesaikan masalah imegresen ini. Sudah 50 tahun merdeka dan berada dalam sebuah negara. Pada jam 8.00 malam sampai di Kota Kinabalu. Bermalam di sebuah hotel bajet di Kampung Air, Kota Kinabalu.

Hari Selasa, 19 Mac, jam 7.00 pagi meninggalkan Kota Kinabalu ke Taman Negara Kinabalu. Menggunakan van, tambangnya RM20.00. Keadaan jalan raya bengkang-bengkok seperti ular kena palu, sempit. Di sesetengah tempat ada lorong untuk memotong. Van yang dinaiki meluncur deras, pemandu van sudah biasa keadaan tempat itu, walaupun ada garis putih berkembar Di Taman Negara Kinabalumereka macam tiada memotong kenderaan lain. Apabila sampai pada jam 9.30 pagi terus buat tempahan untuk pendakian esok hari. Alhamdulillah tidak ada masalah. Betul kata Pak Ram semasa hubunginya dahulu kalau seorang atau dua tidak ada masalah. Jikalau kumpulan besar tempahan awal mesti dibuat. Jika tidak akan buang masa, wang dan tenaga. Seronok kerana ini kali pertama mendaki Gunung Kinabalu. Pak Ram sendiri telah beberapa kali mendakinya. Tidak dapat dikiri dengan jari.  Rakan setaman Hj. Shahrudin sudah empat kali. Shariff sendiri sudah dua kali. Itu belum berjaya lagi baru dapat peluang. Mereka telah berjaya menakluki puncaknya. Semuanya akan diketahui esok sama ada berjaya ataupun tidak.

Belanjawan untuk pendakian ini, dua hari satu malam, kesemuanya ialah RM550.00. Cuaca baik hari ini. Besok juga dianggap begini.  Sementara menunggu esok bermalam di sebuah lodge, satu katil RM35.00. Tidak jauh dari Taman Negara. Ada tiga katil di dalam. Sepanjang malam tinggal di Gunung Kinabaludalam bilik. Di luar cuacanya dingin dan sunyi. Pada jam 8.40 malam terdengar pintu dibuka. Lihat siapa yang membukanya. Seorang wanita masuk. ” I am sleeping here ”  ” O. K “. Sepuluh minit kemudian berfikir, bolehkah aku tidur dalam keadaan begini, dua orang bukan muhrim di dalam satu bilik. Sudah berusia 62 tahun. Telah ke Mekah. Kalau diserbu pegawai pencegah maksiat, alangkah malunya. Memang tahu bilik ini kongsi tetapi jangkaannya mestilah dengan yang sejenis. Tidak masuk akal. Bangun dan tanya untuk kepastian kerana ada satu katil lagi di tengah-tengah. ” Are you alone? ” Yes! ” Terus keluar dan beritahu situasi seperti yang difikirkan kepada penjaga di kaunter. Beritahunya jika tidak ada pilihan akan keluar dan berkhemah. Ia beritahu wanita itu yang tidak diketahui bangsanya. Kalau lihat raut muka, ia bukan penduduk tempatan. Kalau ia pun ia mungkin berbangsa Cina. Alhamdulillah ia sanggup keluar. Bersyukur kepada Allah kerana telah melindungi daripada perkara yang mungkar. Boleh tidur dengan nyenyak selepas itu.

Berlatarbelakang Gunung KinabaluRabu, 19 Mac, hari yang ditunggu-tunggu sampai. Pada jam 7.oo pagi daftar diri untuk mendaki dan pemandu arah memperkenalkan diri. Namanya ialah Gohinmin bin Garanting, berusia 60 tahun. Pendakian akan bermula di Timpohon dan ke sana dengan menaiki kereta. Sebelum mendaki Gohinmin memberi taklimat apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan. Menceritakan juga kemudahan yang ada di sepanjang pendakian, ketinggian gunung dan jaraknya dari Timpohon. Disebabkan ia membawa seorang sahaja pendaki, ia memberi perhatian sepenuhnya dan menjawab soalan-soalan dengan tenang dan sabar. Dia juga suka berbual. Disebabkan letih tidak begitu melayanya. 8.55 pagi berehat di pondok Lowii. Di sini berjumpa dengan seorang pendaki Jepun, solo juga. Bercakap dengannya sekejap. Suzuki Yamamoto. Ia lebih suka dipanggil dengan nama Moto. Daripada percakapannya ia meminati budaya dan seni bina Islam. Ia tahu banyak tentang Islam. Ia belajar mengenai Tamaddun Islam semasa di universiti. Selepas mendaki ia akan ke Brunei dan ke Kuala Lumpur.

Bersama Suzuki YamamotoPendakian berjalan lancar. Tidak mahu lagi mendengar arahan Gohinmin terutama apabila ia minta berhenti rehat. Katanya ” Jika begini keadaan pergerakkannya boleh balik hari. Maknanya boleh sampai di puncak pada hari ini juga. Bukan mustahil, kerana ada ramai pendaki yang balik hari. Gunung Kinabalu mempunyai ketinggian 4,095.2 meter daripada aras laut.  Untuk sampai ke puncaknya terpaksa berjalan sejauh 8.72 kilometer dari Timpohon. Satu pintu lagi ialah Masilau. Lebih jauh. Dua kilometer. Timpohon terletak di ketinggian 1,866.4 meter. Ini bermakna perlu mendaki 2,225.8 meter lagi. Lebih kurang Gunung Tahan. Dari kilometer 1 hingga kilometer 5 nampaknya tidak ada masalah. Oleh sebab itu Gohinmin kata boleh balik hari. Cuaca pula baik. Sampai di kilometer 5, pada jam11.30 tengah hari.

Di kilometer inilah segala keperitan bermula. Pergerakan tiba-tiba menjadi perlahan dan tersangat pelahan. Sama seperti semasa mendaki Gunung Tahan dahulu. Apabila hendak sampai di Botak macam hendak pitam. Walaupun telah dekat. Keadaan ini berulang semula. Kejap-kejap Periuk keraberhenti. Pakaian yang dibawa telah menjadi beban. Banyak hisap gula dan asam. Gohinmin memerhati daripada belakang dengan penuh kesabaran. Sesekali melafazkan kata-katanya tadi untuk beri semangat agaknya. ” Balik hari “. Sampai di Laban Rata pada jam 12.30 tengah hari. Gohinmin bertanya sama ada hendak teruskan atau berhenti di sini. Tanpa berfikir beritahunya, cukup hingga di sini. Berehat dan akan sambung esok pada jam 2.30 pagi. Tidak mahu ikut perasaan. Bukan hendak mencari nama. Untuk bersantai. Untuk ronda-ronda. Umur pula sudah 62 tahun. Biarlah berpatutan. Akan bermalam di Gunting Lagadan Hut. Berkongsi bilik dengan tiga orang lagi dari Kanada.

Gunting Lagadan terletak di ketinggian 3,323.2 meter. Tinggi sedikit dengan Laban Rata, iaitu 60.7 meter. Makanan dihidangkan di Laban Rata. Walaupun tidak sampai 100 meter, memeritkan juga untuk turun naik sebanyak tiga kali. Awal sudah masuk tidur. Duduk di luar pun tidak berguna, malam. Sejuk pula. Lebih sejuk daripada Taman Negara. Tidur awal, boleh dapatkan Salah satu pemandangan Gunung Kinabalubanyak rehat. Esok lebih mencabar dan lebih memeritkan. Akan bergerak waktu gelap, pada jam 2.30 pagi. Oksigen semakin nipis. Tenaga semakin lemah. Keadaan semakin sejuk. Angin semakin kuat. Tarikan graviti juga semakin kuat. Rehat yang cukup akan membantu pendakian ini. Tolakkan terakhir. Ia mesti berjaya. Rakan-rakan yang lain semuanya berjaya. Berdoa kepada Allah supaya pemudahkan pendakian ini. Pada jam 1.00 pagi telah bangun. Tiga orang Canadian masih tidur. Keluar dengan senyap supaya tidak mengganggu mereka. Hidangan larut malam  ( super ) akan disediakan pada jam 2.00 pagi di Lata Raban. Selepas makan Gohinmin telah menunggu dan ajak bergerak ke puncak agar boleh sampai cepat, kononnya. Bila sampai di pintu ia masih belum dibuka dan terpaksa juga tunggu hingga jam 2.30 pagi.

Pergerakan cukup pelahan atas faktor yang dinyatakan. Ada banyak tali yang disediakan untuk berpaut. Tidak nampak apa-apa kerana gelap. Lampu kepala hanya cukup untuk melihat laluan yang  diikuti. Seseorang demi seorang memotong. Ada ramai pendaki dari luar negara. Memang 118cukup memeritkan. Gula-gula yang dibawa satu persatu keluar daripada poket untuk dapatkan tenaga, beri juga kepada Gohinmin. Angin boleh tahan juga kuatnya, menambahkan kedinginan pada pagi itu. Sebab itu agaknya ada banyak tali supaya tidak tersasar bila ditiup angin kencang. Akibatnya tentulah teruk. Tidak ada pokok untuk berlindung. Batu pejal semata-mata. Tanamkan azam yang kuat untuk sampai kepuncak. Fikirkan juga kawan-kawan yang telah sampai. Kalau mereka boleh mengapa aku tidak boleh. Imej sebagai pendaki tegar akan tercemar. Bukan ada masalah kesihatan. Kalau demam boleh bagi alasan. Kalau hujan boleh juga dijadikan alasan. Angin yang kuat juga boleh dijadikan alasan. Berbohong akan berdosa. Tidak sampai ke puncak kerana tidak berdaya bukan alasan. Kuatkan tekad,  aku mesti berjaya sampai di puncak hari ini juga. Berdoa supaya mendapat pertolongan Allah. Pada jam 6.30 pagi  sampai di puncak Gunting Lagadan, Gunung Kinabalu. Alhamdulillah.

Di puncak123Tidak lama di sana lebih kurang 15 minit. Tangkap beberapa gambar untuk kenangan. Kemudian turun. Hari sudah mulai cerah, dapatlah melihat keadaan sekeliling ciptaan Allah. Kejadian batu batan yang amat menakjubkan. Besar saujana mata memandang. Di atas gunung. Ajaib. Itulah tanda kebesaran Allah. Perjalanan turun pantas. Jam 8.00 pagi sampai semula di Laban Rata. Selepas sarapan pagi pada jam 9.00 pagi meninggalkan Laban Rata  dan sampai di Timpohon pada jam 11.30 pagi. Sampai di pejabat Taman Negara jam 12.00 tengah hari. Bayar RM10.00 untuk dapatkan sijil berwarna. Misi menawan puncak Gunung Kinabalu selesai.

Ada lima hari lagi untuk pulang ke Semenanjung. Tarikh penerbangan ialah pada 26 Mac 2013.

Lain-lain Gambar

Rumah atas pokokLagi Rumah Atas Pokok006012015019024025028029030031033036038041043044045050Pokok Terung Asam054055056061063064066068071073074075078079080086087090091094095096097100106108113114115117120123128130133132135


14 Comments so far
Leave a comment

Assalamualaikum…   Seronok dan teruja membaca kisah Menawan Tiga Puncak. Selepas ini kemana kah arah agak nya.

Comment by Amdan Md Yasin

Insyaallah akan berbasikal ke Mekah atau di New Zealand. Doakan semoga menjadi kenyataan

Comment by hajimeli

sy insyaAllah nk mdaki dn mnawan gunung kinabalu..ada no contact encik gohinim tak?

Comment by zhu

Tak ada. Boleh dapatkannya daripada Kinabalu Park. Semoga berjaya.

Comment by hajimeli

Semasa Tuan Haji mendaki hari tu brapa kos utk mdaki?

Comment by zhu

Keseluruhan lebih kurang RM550.00, termasuk juru tunjuk, pakej penginapan dan makan di Laban Rata, pengangkutan dari park ke Timpohon, semuanya dibayar berasingan.

Comment by hajimeli

Tahniah hj… 🙂

Comment by amir

Terima kasih.

Comment by hajimeli

as salam tuan. minta izin copy fotonya untuk motivasi.

Comment by hasan ibrahim

Tidak ada masalah.

Comment by hajimeli

salam haji.. sedang mencari info gunung telapak buruk. terjumpa blog ni.. ingat tak kami 4 wanita yg haji jumpa di gunung santubong..? :)) ade jugak gambar kami dalam blog haji ni..

Comment by Elle

Waalaikum salam! Masih ingat. Kalau jumpa tegur.

Comment by hajimeli




Leave a comment